۲۶ خرداد ۱۳۹۲، ۱۵:۱۱

حجت الاسلام باوقار اعلام کرد:

اولین شماره فصلنامه علمی - تخصص "اندیشه اهل بیت(ع)" منتشر می شود

اولین شماره فصلنامه علمی - تخصص "اندیشه اهل بیت(ع)" منتشر می شود

بندرعباس - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) از انتشار اولین شماره فصلنامه علمی - تخصصی "اندیشه اهل بیت(ع)" با محوریت امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر،  حجت الاسلام احمد باوقار، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) گفت: به زودی اولین شماره نشریه علمی - تخصصی "اندیشه اهل بیت(ع)" در تیراژ سه هزار جلد چاپ و هم زمان با برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) توزیع می شود.

وی افزود: در این شماره ابعاد مختلف شخصیت نورانی چهارمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام زین العابدین علی بن الحسین(ع) و صحیفه سجادیه در قالب مقالات علمی و تخصصی پرداخته می شود.

به گفته باوقار، شناساندن هرچه بیشتر اهل بیت، معرفی اندیشه های خاندان عصمت و طهارت، آشنایی اقشار مختلف مردم با معارف اهل بیت، آشنایی با ابعاد علمی، معنوی، حماسی و عرفانی خاندان پیامبر اعظم(ص) و تبلیغ فرهنگ اهل بیت ازجمله اهداف انتشار این ویژه نامه است.

وی معرفی شخصیت امام سجاد(ع) علم، بصیرت، زهد و تقوای آن حضرت، صحیفه سجادیه، فرقه های فعال در زمان علی بن الحسین(ع) و روش برخورد حضرت با آن ها و ارزش و اعتبار صحیفه از دیدگاه علماء و اندیشمندان اسلامی را از جمله موضوعاتی عنوان کرد که در این فصلنامه ارائه خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار داشت: با توجه به این که عصر کنونی، دوران نبرد فرهنگ هاست از این رو هر مکتب و مذهبی که با استفاده از شیوه های مؤثر تبلیغی به دنبال نشر ایده های خود باشد قطعاً پیشتاز خواهد بود.

وی تصریح کرد: با عرضه درست، کارشناسانه و منطقی فرهنگ اهل بیت(ع) می توان جلوه هایی از میراث گران بها و ماندگار خاندان پیامبر رحمت و مهربانی را در معرض دید جهانیان قرار داد و مردم دنیا را شیفته دین مبین اسلام کرد.

باوقار با اشاره به حدیث نبوی ثقلین بیان داشت: با توجه به این روایت دو مسئله مهم فرا روی ما قرار دارد، یکی توجه به شخصیت و شناخت اهل بیت و دیگری اسوه قرار دادن و پیروی از خاندان پیامبر است.

وی افزود: راجع به شناخت امام روایت مشهوری وجود دارد که هم علمای شیعه و هم اهل سنت آن را نقل کرده اند و آن روایت این است که " هرکس که بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است".

سردبیر فصلنامه علمی - تخصصی " اندیشه اهل بیت(ع) " با استناد به آیه ای از قرآن، گفت: خداوند در قرآن می فرماید که : ما پیامبر را برای شماه اسوه حسنه قرار دادیم" از این رو وقتی که پیامبر اسوه حسنه برای ملت است به طبع خاندان آن حضرت نیز که شخصیت شان در طول شخصیت پیامبر قرار دارد اسوه و الگوی بشر هستند چرا که به تصریح قرآن اهل بیت عصمت هم مراتب عصمت را دارند.

وی همچنین به شیوه مبارزاتی امام سجاد(ع) علیه طاغوت اشاره کرد و گفت: پس از واقعه کربلا از سوی حکومت بنی امیه سخت گیری های زیادی اعمال می شد لذا آن حضرت فرصت این که حقانیت را به صورت علنی ابراز کند نداشت و بنابراین جهاد خود را در قالب مناجات و دعا بیان می فرمود.

باوقار در معرفی صحیفه سجادیه نیز ابراز داشت: صحیفه سجادیه که از آن به اخت القرآن، انجیل اهل بیت و زبور آل محمد یاد می شود علمای بزرگواری هم چون آیت الله بروجردی، شیخ مرتضی انصاری، شیخ آقا بزرگ تهرانی و... تصریح کرده اند که این کتاب ارزشمند از آن امام سجاد(ع (است.

وی با بیان اینکه صحیفه سجادیه مضامین بلندی دارد، خاطرنشان کرد: موضوعاتی از قبیل نبوت، امامت، معاد، اخلاق، سیاست، اقتصاد، انسان شناسی، علم و دانش، مسائل تاریخی، بهداشت و سلامت، جهاد و مباحث نظامی، تبیین احکام، عدل و علم الهی، قیامت، بهشت و دوزخ، پرداختن به شخصیت پیامبر و... ازجمله مباحثی است که در قالب دعا در صحیفه بیان شده است.

باوقار گفت: با توجه به مضامین این اثر ارزشمند، پرداختن به صحیفه سجادیه در اولویت کار هیأت علمی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) قرار دارد و از این رو نوشتن کتاب، مقاله، مجله، فصلنامه و... برگرفته از شخصیت امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه می تواند تأثیرات شگرفی را در جامعه امروز داشته باشد.

کنگره بین المللی امام سجاد(ع) آذرماه سال جاری هم زمان با سالروز شهادت امام چهارم شیعیان علی بن الحسین(ع) با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی به میزبانی استان هرمزگان در بندرعباس برگزار می شود.

 

 

کد خبر 2077789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha